Ullas blog

torsdag 24 oktober 2019

Del 14 i rehabprocessen, ömsom vin, ömsom vatten

Idag har det varit "tentamensdag". Jag har både varit på besök på suturmottagningen och hos sjukgymnasten.
Vad det gäller agrafferna, så hade dom "växt fast", så det var lite irriterat runt dom men tack och lov ingen infektion. Jag fick ett nytt bandage, som ska sitta till måndag. Det tråkiga här är att jag får inte bada i bubbelbadkar. Och jag som hade längtat så otroligt! Och vad värre var, sköterskan menade att jag inte får bada på månader. Det går ju inte ihop med informationsbroschyren, att man tom få gå till badhus för vattengympa efter 6 veckor. Det hade hon inget svar på och menade att det får jag fråga operatören. Jag kommer att ta ett kort på såret på måndag och maila till honom. Hoppas ändå på bad ganska snart. Proceduren att få varma fötter utan bad är omständig. Det räcker inte med att duscha dom länge. Sen får jag köra ner hårtorken i yllesockor och sen snabbt stoppa i fötterna där och sen inte gå upp ur sängen något mer. Då kan eventuellt fötterna bli varma. Tacka vet jag bubbelbad.

Vad beträffar sjukgymnastiken var det mer positiva nyheter. Det är ingen tvekan. Jag går så bra, så jag får gå utan kryckor (vilket jag visserligen gjort länge men nu är det tillåtet. Rörligheten i höften hade också ökat betydligt. Och jag fick prova att cykla träningscykel. Och det gick bra! Idel goda besked alltså! Det är jag riktigt glad för. Nu ska jag börja träningscykla med trainer på altanen. Kanske det också blir nån liten färd med vanlig cykel ute.

Vad beträffar att det är svårt att sitta, är alla överens om att det inte beror på höften utan på ischiasnerven och kanske att det är svullet där men också för att jag förut avlastat genom att sitta med benen i kors, vilket jag nu inte får. Men det går i alla fall bättre att sitta nu. En halvtimma går i alla fall bra. Och blir smärtan får svår, så hjälper 2 Alvedon.

Summan med den nya protesen fram till igår kväll (dvs 3 veckor och 3 dagar) är 281580 steg, 191 km och 3461 minuters träning inklusive träningspass 3ggr/dag. 😊😊


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida