Ullas blog

fredag 13 september 2019

Att se ut som en ängel

Jag fortsätter att reflektera över Apostlagärningarnas texter utifrån "Till jorden yttersta gräns -Apostlagärningarna runt på 88 dagar". Idag är det dags för texten i Apg 6:8-14.

Känner du någon som ser ut som en ängel? Jag känner till några. Jag tänker speciellt på en. Den mannen var hårt prövad av sjukdom. Det var liksom så att en ängels bild hade mejslats fram i hans ansikte efter allt lidande. Den ger god eftersmak att möta sådana människor.

Stefanus var en sån människa. Det blåste kallt runt Stefanus. Det hade nu gått så långt, att han blivit arresterad. Vi läser att det förekom baktal. Det var sannerligen inte rättvist mot Stefanus. Han skulle kunnat bli bitter på dom som baktalade honom och inte alls sett ut som en ängel. Men han blev inte bitter, för han var vaccinerad med "nåd och kraftvaccinet".

Nu satt Stefanus där arresterad hos rådet. Och alla som satt i rådet gav noga akt på Stefanus och tyckte då att hans ansikte var som en ängels.

Ser du och jag ut som änglar??? Eller har vi inte slipats tillräckligt? Min bön är som i en gammal sång: Prägla i mitt liv din bild, dvs mejsla ut det värdelösa hos oss, så att den värdefulla änglabilden träder fram.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida