Ullas blog

fredag 20 september 2019

Mötet i ödemarken

Jag fortsätter att reflektera över Apostlagärningarnas texter utifrån "Till jorden yttersta gräns -Apostlagärningarna runt på 88 dagar". Idag är det dags för texten i Apg 8:26-40

Efter en konferens med massor med människor, får Filippus kallelse av en ängel att gå ut på en öde väg mellan Jerusalem och Gaza. Jag undrar vad Filippus tänkte. Skönt, kanske han tänkte. Tänk att ängeln förstår, att jag behöver vila. Vi vet inte hur han tänkte men han gick genast.

I ödemarken dök det plötsligt upp ett fordon. Förmodligen var det fler än en i fordonet. Man får hoppas det, för hovmannen läste Jesaja. Det är ingen bra sysselsättning om man kör ett fordon, inte ens i ödemarken.

Om jag förstår det rätt, så kom fordonet ifatt Filippos. Hovmannen hade ju varit och tillbett i Jerusalem och Filippos torde väl också kommit från det hållet.

Jag undrar hur Filippos tänkte. "Folk här också", ängeln som lovat mig att vägen var öde. Men när anden talade, gjorde Filippos som han sa, gick fram till vagnen. Det står att han skyndade sig och tacka för det. Han fick väl sätta bra fart, för oftast går ju fordon fortare än vandrare. Jag vet dock ett undantag, en kompis, som skulle åka rälsbuss.När hon just skulle stiga på längst bak, så gick tåget. Hon sprang utefter tåget ända fram till chauffören och vinkade, att hon ville med. Och det var på den tiden, som lokförare var mänskliga, så han stannade och tog med henne. Jag tänker mig att bilden var något liknande där i ödemarken, när Filippos sprang ifatt hovmannens fordon. Jag undrar vad chauffören tänkte.

Där satt hovmannen och läste sånt, som han inte förstod. Och då kommer Filippos från ingenstans mitt ute i öknen och slår sig ner och berättar att det handlar om Jesus. Och precis som han vittnat färdigt, så passerar dom ett vatten. Märkligt! Kan undra var det finns något vatten där. Men vatten fanns det och hovmannen hade redan fattat hela paketet. Han var redo att döpas.Och dop blev det. Men sen tog Anden bort Filippos. Hur mycket uppståndelse blev det då, mån tro? Och hur kommuniserade de för att sen få veta att han var i Ashdod? Via e-mail eller sms? Det är inte allt vi får redan på. Men huvudbudskapet var att en man hade kommit till tro!!!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida