Ullas blog

onsdag 28 augusti 2019

Vad jag har, det ger jag dig!

Jag fortsätter att reflektera över Apostlagärningarnas texter utifrån "Till jorden yttersta gräns -Apostlagärningarna runt på 88 dagar. Idag är det dags för texten i Apg 3:1-10.

Petrus träffade denna dag på en människa med behov. Vem gör inte det? Det officiella behovet var pengar men det hade inte Petrus några. Han gick inte heller och skramlade ihop några pengar för att ge denne man. 
.
I det ögonblick han mötte denne behovets man tittade han lite djupare, lite bortom fasaden. Då såg han ett annat behov. Det var inte särskilt väl dolt. Det var dessutom känt sen födseln. Här hade Petrus något att ge. Han hade just fått den Helige Ande som gåva och i detta sammanhang visade det sig att han hade helandets gåva, given av Gud.

"Vad jag har, det ger jag dig". Något annat kan vi inte ge! 

Det värsta för oss i moderna tider är kanske att vi har så mycket att ge, så att vi plötsligt inte vill ge någonting. Här ligger girigheten och lurar. Är vi beredda att säga som Petrus: "vad jag har det ger jag dig" ?

Ibland vill nämligen Gud att vi ska ge pengar. Det beror på behovet. Församlingen behöver pengar. Är du beredd att säga: "vad jag har, det ger jag dig"?

Ibland vill Gud att vi ska dela med oss av annat vi har. Förresten, välkomna hit och plocka björnbär!!!! Ibland vill han att vi ska ge kläder och ibland vill han att vi ska erbjuda husrum (" jag var naken och ni klädde mig, jag hade ingenstans att bo och ni gav mig härbärge"). Man kan säga att det här är rent fysiska gåvor, som vi fått och som vi sen får dela med oss av.

Petrus hade utrustats med en annan gåva - den Helige Andes gåva - och i det här fallet tog den sig uttryck som en helandets gåva. Den Helige Andes gåvor är inte givna för att vi ska sitta och gotta oss med dom. Dom är givna för att komma till nytta.

Du har också fått den Helige Andes gåva. I ditt liv kanske den tar sig ett annat uttryck och är svar på ett djupare behov än det vi först ser. Det kan vara helandets gåva, tröstens gåva, kunskapens gåva eller något annat. Gåvorna är till för att brukas! "Vad jag har, det ger jag dig".

Hönökonferensen i år hade temat "Ge som gåva det du fått som gåva". Vill du fördjupa dig i detta, så finns det många bra bibelstudier och predikningar från den konferensen, att ta till sig.






0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida