Den gode herden
Jag har flera gånger läst en bok av en herde, som heter
Philip Keller. Boken heter den 23 psalmen. Det gjorde jag senast igår. Den ger
mig alltid något nytt. Låt oss vandra igenom den psalmen tillsammans.
Som inledning vill jag nämna att man kan se psalmen som ett
år med Herren. Det var så, att på vintrarna var det bäst för fåren att vara
hemma i fållan på de gröna ängarna, där det fanns vatten, så att dom kunde
komma till ro. V 1-2.
När våren kom var det inte bra för dem att vara där. Får går
gärna i gamla spår och trampar då upp marken, så att den blir oduglig. Och dom
dricker i gamla smutsiga vatten, så att dom blir sjuka. Då måste dom därifrån,
v 3.
Då får herden leda dom genom branta dalar. Där är grönskan
fin på våren och det finns alltid friska vattenkällor. Men det är jättefarligt!
I dödsskuggans dal måste dom alltid vara nära herden, så att dom inte faller
ner i någon ravin, v 4.
I v 5 kan vi läsa,
att herden dukar för oss ett bord. Bord i många språk, bla spanskan, är samma
ord som högplatå. På högplatåerna är det bra för fåren att vara på sommaren.
Där finns allt dom behöver. Men det finns lite till. Det finns en del ovänner,
dvs farliga djur, som herden håller på avstånd. Han får vaka dygnet runt. Sen
finns det också en massa ohyra, små flugor, som lägger ägg i pälsen och på
några dagar kommer det maskar som kryper in genom näsan i fårets huvud. Det
finns också skabb, som smittar från får till får när de gnider sig mot
varandra. För att inte detta ska ske måste dom smörjas med linolja, svavel och
tjära. Ibland måste dom tom doppas ned i detta. Det gillar dom inte men det är
tvunget.
Godhet och nåd följer dem och på hösten vandrar det tillbaka
för att åter vara i Herrens hus. Så är ett år med herden.
Det jag nu skriver kommer att handla om å ena sidan Herrens
omsorg om oss, och å andra sidan, fårens och vår bångstyrighet.
Låt oss börja prata lite om fårens bångstyrighet. Herden
beskriver att det finns många får som vill krypa under staketet och rymma till
andra herdar, fast dom herdarna är onda och inte har något att ge. Dom till och
med missköter fåren. Ständigt är en del får på rymmen. Känns det igen? Fåret
går också gärna samma gamla inarbetade vägar och söker föda och när ingen föda
längre finns, hamnar han på hårda stenar och djupa rötter. Då gäller det för
herden att rensa våra liv från bitterhetens djupa rötter och så varsamt som
möjligt föra oss tillbaka till den goda vägen.
Sen finns det många får som gillar att ligga i hålor, kanske
för att gömma sig för herden. Och när dom lägger sig i en håla är det lätt att
dom kommer över på rygg. Då är dom förlorade. Inget får som hamnat på rygg kan
komma på benen igen utan hjälp. Och dom behöver ha hjälp ganska fort, för det
bildas gas i magen på dem när de ligger på rygg och får dom ligga för länge,
stryps blodförsörjningen. Därför är det bråttom för herden att rädda dom. Han
måste alltså alltid vaka. Ett dräktigt får har ännu lättare att hamna på rygg,
tom när det går rakt fram. Under den tiden måste herden vaka extra över dem.
Här kanske vi också kan göra en liknelse, att när vi är ”andligt fruktbärande”
så löper vi större risk att falla. En annan risk att falla är när fåret har för
mycket ull. Då måste fåret klippas och det tycker dom inte om. Ullen är en bild
på det själviska livet. Kanske ordspråket ”mycket väsen för lite ull” kommer
därifrån, jag vet inte. Men när vår själviskhet växer sig stor är det risk för
fall. Då måste vi klippas.
En annan risk är att fåren dricker var som helst och vad som
helst. De dricker i gyttjepölar och blir sjuka. Det gäller för herden att
förekomma detta med friskt vatten, som finns i tre typer av källor, dels
daggen, som, när den är som bäst, är så stor att den räcker för att försörja
fåren. Men det gäller då att leda fåren ut tidigt på morgonen. Det finns också
djupa brunnar. Dit brukar inte fåren vilja gå av sig själva utan herden måste
mödosamt leda dem dit men när de väl finner källan älskar de vattnet. Dessutom
finns det små bäckar, speciellt när man är ute och går i ”dödsskuggans dal”.
Det vattnet är alltid friskt.
En ytterligare risk är att när fåren vandrar i ”dödsskuggans
dal”, så går dom sina egna vägar. Då har han staven för att föra oss samman och
skulle vi komma på sidan om vägen och fastna i ett snår och inte komma loss, så
har herden sin stav, som han varsamt sträcker ut och plockar upp oss med. Längst
ut på staven finns en stor krok, som han lägger runt fårens midja och drar upp
dom med.
Låt oss nu gå över till Herdens omsorg.
För det första behöver fåren och vi vara trygga. Vi är av
naturens rädda. Rädsla driver oss till att stänga ute andra. Vi låser våra
dörrar, både fysiskt och bildligt och vi tar till vapen för att skydda oss. Och
så får vi en ond värld. Herden vill göra, så att vi blir trygga och där med
vågar öppna upp istället för att låsa. Han försvarar oss på alla sätt. Det
första en herdepojke gör, när han börjar hjälpa sin far, är en käpp. En käpp
görs av en trädstam och formas som en stor klubba i ena ändan och in andra
ändan finns ett handtag. Klubban slungas iväg mot vilda djur som hotar.
För det andra behöver fåren vara fria från spänningar. Hos
fåren finns det alltid en gammal tacka, som vill leda flocken. Hon
upprätthåller sin prestige genom att stånga och driva iväg dom andra, som i sin
tur stångar och driver iväg ytterligare andra. Känns det igen?? När det är
sådana spänningar i flocken är det svårt att finna ro. Men herdens närvaro sätter stopp för
konkurens. Då blir det ro i flocken.
För det tredje behöver fåren vara fria från parasiter. Det
blir dom genom att herden smörjer dom med olja, en bild på den helige Andes
olja. När vi är insmorda kan inget litet ont fästa på oss och vi finner ro.
För det fjärde måste ett får vara mätt, för att kunna finna
ro. Det är mycket arbete för herden i ett kargt land att ordna, så att det
finns grönt färskt gräs att beta. Han måste dels flytta runt sin hjord, dels
bereda marken, genom att ta bort rötter och giftiga växter och han måste hålla
de farliga djuren på avstånd. Ett hungrigt får är ett rastlöst får. Först när
vi är mätta finner vi ro. Sammanfattningsvis behövs alltså trygghet, frihet
från spänningar, frihet från parasiter och frihet från hunger för att vi ska
finna vila. Vår herde ordnar detta för oss.
Ett annat uttryck för omsorg är att han leder oss på rätta
vägar, inte upptrampade gamla stigar. De rätta vägarna är inte alltid de
bekväma vägarna. Att följa honom är att vara villig att dela hans kors och
följa honom tätt i spåren dvs byta livsinställning. Det kan innebära följande 7
punkter.
·
En avsiktlig viljehandling.
·
Villighet att bli utpekad och ställd utanför
·
Beredskap att ge upp mina rättigheter till
förmån för andra
·
Vara villig att ställa mig längst ner på
rangskalan om det behövs
·
Istället för att leta fel vara villig att
acceptera varje situation
·
Villighet att samarbeta med Guds vilja och ge
upp sitt ego.
·
Villighet att lyda Kristus i allt.
En sådan efterföljelse kan leda in i dödsskuggans dal men
inte heller där överger han oss. Och tiden där kan leda till välsignelse för
andra. ”Guds liv kan bara flyta fram genom de människor som fått sina liv
urgröpta och renade genom smärtsamma upplevelser”, skriver författaren. Och han
skriver också att ”den som bäst kan läka ett brustet hjärta är den som själv
varit i samma situation”.
Som avslutning vill jag berätta om grannens får. Det föddes
för tidigt och var så litet att det höll på att dö. Då tog dom in det och
matade det med flaska. Lammet klarade sig mot alla odds. Runt lammet, inne i
huset fanns 2 hundar, ibland 3. Lammet blev vän med hundarna och växte till.
Problemet var bara att han trodde att han var en hund. Han sprang med hundarna.
Han låg i hundkojan med hundarna och han låg som en hund. Han började också jaga
människor som en hund. Då var ägaren tvungen att bura in honom bland de andra
fåren. Det gick inte. Baggen kände inte igen honom som får och han trodde ju
att han var en hund. Sen har en lång och mödosam resa börjat med små burar och hagar
bredvid varandra men var för sig, så att trygghet skulle kunna upprättas. Ännu
är dom i var sin hage men lite närmare varandra. Och numera ligger fåret inte
som en hund längre utan som får ska ligga. Han ligger ensam i sin hage men i
hagen bredvid har det blivit tillökning. Kanske en dag, kan han kliva in till
de andra fåren. Men herdens arbete är mödosamt och långsiktigt.
Vår himmelske herde överger oss aldrig. Vi kan ha haft en
svår start i livet men Gud har aldrig lämnat oss. Det är aldrig kört. Han för
oss sakta och varsamt in i vårt rätta sammanhang. Grannen kanske inte lyckas
med sitt får men Gud lyckas med dig! Amen
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida