Ullas blog

måndag 18 maj 2009

Jo tack, skapligt!

Känner du igen svaret? Ett lagom svar en lagom slätstruken dag. Ingenting besvärligt men inte heller något upphetsande.
-Jo tack, skapligt.
Så skulle jag ha svarat om du frågat mig hur jag mådde idag. Lite träningsvärk och lite allergi, annars ganska skapligt. Vissa riktigt bra saker på jobbet men inget riktigt upphetsande, alltså ganska skapligt. Inget vidare väder på morgonen men kvällen bjöd på lite sol och trädgårdsarbete så det blev ganska skapligt.
-Jo tack, skapligt.
Så skulle jag nog ha svarat idag om du frågat med hur jag hade det med Gud. Mer frågor än svar och inget särskilt ord som "gripit" mig. Relationen har inte varit död men inte heller särskilt påtaglig. Jag har inte gråtit några tårar av gripenhet. Jag har snarare frågat var han är. För han har inte visat sig riktigt på det sätt jag väntat mig.
-Jo tack, skapligt.
Kanske det är det svar Gud skulle ge om jag frågade hur han mådde. "Du har inte glatt mig särskilt idag men inte heller gjort mig helt ledsen" kanske Gud svarar. "Men har du glömt att det är jag som är Gud och du är människa? Du försöker hela tiden stänga in mig i en ask och använda mig till att svara upp till dina förväntningar. Jag är större", säger Herren.
-DÅ möttes jag av en Mästare som är större och jag mötte honom i den här sången:

Det finns en blick som ser din börda när du inte orkar mer
en sårmärkt hand som bryter udden av den sorg som livet ger
Det finns ett namn som kan förvandla nederlag till ödmjukhet
ett leende som kan förändra bitterhet till tacksamhet.

En dag ska du åter få älska bortom rädsla, skuld och skam,
helt genomlyst, underbar ljusström, som förlöser, bryter fram.
Ja när du nått din egen botten och du faller ännu mer,
när räddningen gått förlorad, det är då som undret sker.

Jo tack, riktigt bra, blir nog svaret på frågan.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida